29 oct. 2014

Note de călătorie (III) - aș vrea să am 250 de Saab Gripen

M-am despărțit de Suedeză și mi-am găsit cu remarcabilă ușurință numele pe o hîrtie purtată de un taximetrist cu aparențe arabe. Simpatic, omul, am sporovăit tot drumul. Mi-a zis că are un prieten român, inginer constructor, care nu și-a găsit locul și a trebuit să se întoarcă, nu știa alte amănunte.

Am ajuns la ora mesei. Ăl Mare îmi comandase pește pentru că lista cu meniul ajunsese la mine după ce plecasem. Aveam să aflu a doua zi că cea mai importantă activitate se petrece dimineața cînd ajungi la serviciu și trebuie să bifezi o listă cu ce mănînci la prînz. Uite de-aia mă dau eu în vînt după Europa, că viața începe cu întrebarea, foarte serioasă și plăcută, dacă la masă iei carne sau pește. Sau pătrunjel, mă rog. Nu, n-aveau pileală, Suedia nu e totuși Franța.

P e administrator IT, un puști mișto și fumător. Gazda ne suprinde pe amîndoi afară și ne interpelează. P răspunde „We are making this planet a better world”.

Seara mergem la cîrciumă, suedezul zice că la cea mai bună din oraș. Îl cred, mîncarea și beutura puteau fi într-adevăr mai rele. La o trecere de pietoni vedem un camion cu remorcă plin cu bușteni. Ceilalți doi vorbesc în suedeză, arătînd camionul. Întreb la plezneală: să nu-mi ziceți că-s de furat. Se întorc calmi spre mine și zic ba da. Ne plimbăm prin centru, pe malul rîului. Un cot frumos, cu cîrciumi pe margine, loc de scăldat și multă verdeață. Suedezul povestește cum acolo, acum zece ani, era o baltă împuțită. Ca să vezi, și eu care crezusem că Suedia s-a născut frumoasă și curată.

Gazda foarte simpatică, am avut destul timp, ne-am întins la vorbă. Ba despre copii, ba despre politică. Am întrebat-o dacă-i place politica suedeză. Mi-a zis sec: nu. Ajungem la ruși și la raiduri aeriene. Și uite așa aflu cu mirare că undeva, în colțul oricărui suflet de suedez drăguț și calm se ascunde frica. Pe drumul spre aeroport Ăl Mare povestește că pentru ei e o problemă foarte serioasă, în 20 de minute rușii pot fi deasupra Stockholmului. De-aia Suedia e ticsită cu avioane, piste și adăposturi. A zis că au 250 de avioane.

M-am uitat pe net, n-au 250 de avioane. Dar mie mi-a plăcut ideea. M-am gîndit bine și am hotărît că aș vrea să am 250 de Saab Gripen.

.j

Niciun comentariu: